Over foodprintA propos de foodprint

Het culinaire jaarboek in woord en beeld.Annuaire de la gastronomie en mots & images

Foodprint1718 is een uitgave van mjPublishing, naar een idee van Jozef Govaerts en Marina Stoop.

Redactiecomité:

Katia Belloy, Joachim Boudens, Gerrit Budts, Peyo Lissarrague, Joris Luyten en Marina Stoop

Algemene coördinatie fotografie: Joris Luyten

Redactionele bijdragen:

Bakkers Vlaanderen, Jan Beernaert, Katia Belloy, Joachim Boudens, Gerrit Budts, Jan Buytaert, Dries Corneillie, Christian de Winter, Stijn Deprez, Guido Francque, Herman Konings, Yuri Lamers, Nicole Lemaire, Peyo Lissarrague, Joris Luyten, Sam Paret, Yvan Roque, Liselot Steen, Johan Sterckx, Gido Van Imschoot, Geert Vancaillie

Wat zijn de ingrediënten van een succesvol bedrijf? Voldoende startkapitaal? De juiste mensen? Een uitgewerkt businessplan? Allemaal goede antwoorden. Maar voor mij moet dat afgekruid worden met Liefde en Passie. Zonder dat duo zal je zaak misschien wel overleven, maar om écht succesvol te zijn, moet je erin slagen een soort heilig vuur in je organisatie te blazen. Klinkt dat als flowerpower? Dat is zeker niet de bedoeling. Toen Gert en ik in 2005 Hertog Jan overnamen, wisten we al snel dat een restaurant weinig met romantiek te maken had: het was soms harken om elke maand onze leveranciers en medewerkers te betalen.

Maar als ervaringsdeskundige weet ik wel dat om iets tot een goed einde te brengen, je dat met overtuiging en veel inzet moet doen. En dan helpt het dat je kiest voor een job waar je liefde en passie voor voelt, of het nu een brasserie, een frituur of een sterrenrestaurant is.Met die ingesteldheid zijn Gert en ik vele jaren geleden ook ons avontuur begonnen. We wilden een restaurant uitbouwen dat aan de gastronomische top zou staan. Daarbij waren we niet gedreven door financiële motieven, maar door onze goesting voor gastronomie. Het zijn die passie en onze vriendschap die Hertog Jan gemaakt hebben tot wat het vandaag is. Want zonder passie zouden we al die lange dagen en moeilijke momenten nooit getrotseerd hebben: de top halen doet soms pijn.

We zijn fier op wat we met Hertog Jan bereikt hebben. We denken dat we met ons project getoond hebben dat het in België, ondanks alle problemen, nog altijd mogelijk is om aan topgastronomie te doen. Zolang je de dingen maar met een goede dosis gezond verstand en veel passie aanpakt. Dat je met goed ondernemerschap in de Belgische horeca nog altijd veel kan bereiken, zie ik elke dag rondom mij. Ik zie veel jonge mensen interessante nieuwe projecten opstarten, van ambachtelijke producten tot restaurants met een origineel concept. Foodprint geeft dat ondernemerschap een stem en uit ervaring weet ik dat zo’n steun altijd een boost aan je zelfvertrouwen geeft. Ondernemerschap zie je in de horeca op veel domeinen. Zo hebben bartenders en barrista’s hun beroep heruitgevonden en zijn de jongste jaren heel wat ambachtsmensen opgestaan in uiteenlopende domeinen, van craft beer tot keramiek. Ze tonen dat we in een heel dynamische omgeving werken: wie zijn ogen opentrekt, merkt elke dag opportuniteiten.

Ook Gert en ik bereiden ons voor op een nieuw avontuur, na Hertog Jan. Toen we beiden in dit vak stapten, bijna 20 jaar geleden, was het uitbouwen van een gastronomisch restaurant een project voor de rest van je leven. Een chef bleef zijn carrière lang koken in dezelfde keuken en een sommelier beheerde de wijnkelder. Maar wij hebben het gevoel dat we ons de volgende jaren meer zullen uitleven als ondernemers. We sturen een team medewerkers aan en we investeren in nieuwe projecten. We hebben veel mooie plannen klaarliggen. Daarbij hoop ik dat we nooit de allereerste regel zullen vergeten waarmee het allemaal begon: doe alles wat je doet met hart en ziel.

Joachim Boudens

 

 

NieuwsNouvelles