Over foodprintA propos de foodprint

Het culinaire jaarboek in woord en beeld.Annuaire de la gastronomie en mots & images

Foodprint1718 is een uitgave van mjPublishing, naar een idee van Jozef Govaerts en Marina Stoop.

Redactiecomité:

Katia Belloy, Joachim Boudens, Peyo Lissarrague, Joris Luyten en Marina Stoop

Algemene coördinatie fotografie: Joris Luyten

Redactionele bijdragen:

Kristel Balcaen, Jan Beernaert, Katia Belloy, Joachim Boudens, Jan Buytaert, Christian de Winter, Stijn Deprez, Guido Devillé, Pieter Fraeyman, Guido Francque, Herman Konings, Yuri Lamers, Nicole Lemaire, Peyo Lissarrague, Joris Luyten, Wim Van Assche, Isabelle Van Asselberghs, Gido Van Imschoot, Geert Vancaillie, Carine Vos

Je kan de golven niet stoppen, maar je kan wel leren surfen.” Het is een uitspraak uit de mindfulness die ondertussen ook zijn weg gevonden heeft naar het bedrijfsleven. Managers kunnen de uitdagingen en de veranderingen die op hen afkomen niet stoppen, maar ze kunnen er wel mee leren omgaan.

Veranderingen en uitdagingen, die maken wij als horecamensen elke dag mee, van moeilijke leveranciers over personeelsproblemen tot gasten die op het laatste moment een tafel annuleren. Maar ook de invoering van de flexi-jobs, nieuwe hygiëne- regelgeving en veranderende marktomstandigheden dwingen ons elke dag te surfen.


Foodprint volgt al 10 edities lang de soms woelige golven in de horeca. Dat doen we niet alleen met een overzicht van belangrijke tendensen in onze sector, maar we surfen zelf mee door toonaangevende awards uit te reiken zoals die van ‘Sommelier of the Year’, ‘Culinaire Persoonlijkheid van het Jaar’, ‘Wine Lady of the Year’ en ‘Foodprint Culinary Photo Award’. Daarbij heeft Foodprint terecht ook veel aandacht voor jongeren en voor vrouwelijk talent in onze sector.


Dit jaar, voor de feesteditie, is ook onze beeldbank met 10 jaar topfotografie een van de sterren. Als intro van elke rubriek brengen we de foto’s uit een vorige editie. Deze beelden tonen hoe indrukwekkend het wereldje van eten en drinken kan zijn.


Zelf doet die fotografische flashback me beseffen hoe snel het leven soms voorbij golft. Tien jaar geleden waren we in Hertog Jan, toen nog op de eerste locatie in Sint-Michiels, hard aan het knokken voor onze derde Michelinster. Het was elke dag surfen op woelige golven.


Vandaag hebben we dat driesterrenavontuur alweer achter ons gelaten en staan we voor nieuwe uitdagingen. Daarbij gaan Gert en ik verschillende projecten aansturen waarbij we ons omringen met een jong, enthousiast team. Op die manier hopen we de dynamiek in onze sector zelf mee vorm te geven.


Zoals wij ons eigen parcours proberen te maken, zo hebben de afgelopen tien jaar ontelbare professionals in onze sector met veel moed en volharding hun eigen weg door de golven gezocht. Wij hebben allemaal moeten leren omgaan met een zee aan verandering. Voor sommigen was de invoering van de witte kassa een zware golf, voor anderen de moeilijkheid om goeie medewerkers te vinden.


En ondertussen moesten we ook allemaal afrekenen met de veranderingen in onze eetcultuur. Bistro’s werden weer populair en de moleculaire hype werd afgelost door de Scandinavische golf. En nu die wat in kracht afgenomen is, ontdekken we weer de waarde van de klassieke keuken.


Gert en ik gaan in 2019 nieuw water testen. Misschien zullen ook nu de golven soms woelig zijn. Maar wat we zeker weten, is dat we zullen moeten blijven surfen.


Ik wens ook de lezers van Foodprint een jaar vol happy surfing ...

Joachim Boudens

 

 

NieuwsNouvelles